Een goed begin is heel wat werk!

Het is bijna zover! RoMeincraft trapt af op de Nacht van Kunst en Kennis. Zaterdag 16 september vanaf 19:00 uur gaan we samen met iedereen die een digitaal steentje wil bijdragen werken aan de reconstructie van de Romeinse limes in Minecraft. Maar voor het zover kon komen hebben de vrijwilligers en developers van dit project al hemel en aarde bewogen om deze reconstructie mogelijk te maken.

Dat bewegen van aarde bedoelen we overigens letterlijk: digitale aarde althans. De Minecraft map waarin de reconstructie zich over de komende maanden gaat afspelen is namelijk een computer gegenereerde en handmatig bewerkte afspiegeling van hoe het Zuid Hollandse landschap er in AD 200, naar beste weten van de archeologen, moet hebben uitgezien.

Van archeologisch landschap naar Minecraft map

Archeologen werken veel en graag met kaarten. Er is zelfs een specialisatie — landschapsarcheologen die met Geographische Informatie Systemen (GIS) werken — die er op gericht is archeologische, historische, en landschapsinformatie te visualiseren en analyseren in de vorm van kaartmateriaal. Voor de Nederlandse limes is dit niet anders en er bestaat dan ook een prachtige verzameling kaarten, gebundeld in de Limes Atlas (ook in zijn geheel in te zien op Google Books). Hieruit hebben wij kaartmateriaal geselecteerd wat de hele Zuid Hollandse limes beslaat. In totaal een gebied van zo’n 27 bij 17 kilometer.

Nederland Anno 200 met de locatie van de limesweg en forten  (uit de Limes Atlas)

 

De informatie uit deze atlas, aangevuld met informatie uit andere bronnen die het landschap uit die tijd beschrijven, is door ons gebruikt als basis voor de RoMeincraft map. Allereerst werd de atlaskaart door een van onze map developers opnieuw gedigitaliseerd en omgezet in een hoogtekaart. Het landschap uit 200 AD is natuurlijk niet te vergelijken met het landschap van nu, en dat geldt zeker voor de hoogte van het maaiveld (kijk hier voor de hoogtekaart van het Nederland van nu). We hebben echter wel een grof idee over de vroegere ligging van rivieren en hun stroom valleien, kreken, en hoger en droger gelegen gebieden, dankzij geologisch en archeologisch booronderzoek.

Deze informatie uit de Limes Atlas hebben we omgezet naar en bewerkt in Photoshop. Allereerst werden de zones in de kaart omgezet in grijswaarden: van zeer donker voor laag (de rivieren en riviervlaktes) tot licht voor de hogere gebieden. Zogenaamd is Nederland zo plat als een pannenkoek, maar zelfs het moderne landschap is niet geheel vlak. Om natuurlijk verloop in landschap te simuleren hebben we met behulp van een random patroon en een vloeiend verloop tussen grijstinten een natuurlijk hoogteverloop tussen zones gecreëerd. De locatie van alle forten en de limesweg werd ook behouden in een unieke en daarom makkelijk terug te vinden grijstint. Vooral het volledig natrekken van de limesweg was een flinke klus. Na onze virtuele constructie we hadden nóg meer respect voor de Romeinse ingenieurs en soldaten die het daadwerkelijk gebouwd hebben.

 

De hoogtelijnenkaart van zwart (laag; rivier) naar lichtgrijs (hoog; duingebied)

Dit alles was belangrijk om de het landschap en haar geografische elementen juist op de kaart te kunnen zetten. Ook diende deze grijswaardenkaart als basis om het natuurlijk landschap verder in te kleuren: de zee, de duinen, de moerassen en vennen, de bosrijke en drogere gebieden, maar ook de wegen en het kanaal van Corbulo. Dit alles is gedaan in Worldpainter, interactieve grafische software speciaal voor het creëren van Minecraft maps. De geïmporteerde Photoshop hoogtekaart diende om de map geautomatiseerd en grofweg in te vullen. Om de map er vervolgens ook authentiek uit te laten zien, was er nog veel handwerk nodig: van het ophogen en invullen van de limesweg tot het grillig maken van rivierbeddingen, bijna elk deel van de uiteindelijke RoMeincraft map heeft een persoonlijke touch.

RoMeincraft presenteert:
Zuid Holland Anno 200 in Minecraft!

Het resultaat van dit harde werk is een hele grote en authentieke Minecraft map van het Zuid Holland zoals de Romeinen dat gezien hebben. Hoe groot? Groot, maar niet levensgroot… De reden dat we de map niet exact op schaal hebben gelaten is enerzijds praktisch — de bestandsgrootte van de map is 2,4GB en het kost ongeveer 45 minuten om het van Worldpainter naar Minecraft te exporteren — en anderzijds gebaseerd op RoMeincraft’s credo dat het niet alleen maar echt moet zijn, maar vooral echt leuk moet zijn. Niemand heeft zin om de hele provincie Zuid Holland door te lopen om virtuele forten te bezichtigen. Zelfs in deze kleinere map kost het al ongeveer 45 minuten om de hele Limesweg af te lopen, als je je nieuwsgierigheid tenminste kan bedwingen en niet van het gebaande pad afdwaalt! Het is overigens wel de bedoeling dat we de forten en andere limes-gebouwen op schaal gaan nabouwen.

De RoMeincraft Map: hier gaat het zich allemaal op afspelen!

Ditzelfde credo van authentiek plezier en plezierig authentiek geldt ook voor andere aspecten van de map. Het is in Minecraft niet mogelijk om het landschap exact na te bootsen: er was natuurlijk veel meer variatie in flora en fauna dan we in onze map zullen terugvinden, maar er zit gelukkig genoeg kleur in de map. Onze RoMeincraft map bevat op dit moment geen spoor van leven: zoals dat ook ooit in Zuid Holland was, is er nog geen Romein te bekennen. Dat geldt echter ook voor de oorspronkelijke bewoners van het gebied, die er natuurlijk al lang voor de komst van de Romeinen woonden.

Geen gecomputer gegenereerde mensen en bouwwerken dus: voor de invulling van het menselijk landschap bouwen we op jullie! Samen met jullie gaan we dit RomeinCraft terra incognita invullen met reconstructies van forten, torens, bruggen, hoeves, akkers, dorpen en al de andere dingen die een dosis archeologische kennis en onze fantasie ons gaat brengen. Wij hebben er zin in!

Tot snel aan de digitale limes!

___________________________________________________________

Wil je meer weten over hoe de RoMeincraft map tot stand gekomen is? Wil je tips en trucs over hoe je zelf een echte kaart kunt gebruiken om een Minecraft map te maken? Stuur ons een bericht via e-mail (info@romeincraft.nl), Twitter (@RoMeincraft), of op Facebook!

P.S. voor de Minecraft fanaten onder jullie: we zullen binnenkort het Worldpainter bestand en de gehele originele Minecraft map uploaden zodat, mochten jullie het willen je zelfstandig deze map kan aanpassen of kan spelen. Ook werken wij aan een speciale en kleinere Survival-editie van deze map.

This entry was posted in Uncategorised. Bookmark the permalink.