Dag van de Haagse Geschiedenis

Op 14 april 2018 stonden we in Den Haag voor de Dag van de Haagse Geschiedenis. We hebben samen gebouwd aan het Fort van Ockenburgh – in een tipi zelfs! Hieronder kun je er een filmpje over kijken.

Posted in Uncategorised | Comments Off on Dag van de Haagse Geschiedenis

In aanloop op de Romeinenweek

De echte Romeinse liefhebbers weten dit natuurlijk allang, maar 28 april t/m 6 mei vindt in heel Nederland de Romeinenweek plaats. Een week die helemaal in het teken staat van de Romeinse tijd in Nederland. Nou ja…

Maar wij maken ons natuurlijk wél klaar voor deze spetterende week, en dat doen we door het organiseren van een aantal evenementen in Zuid-Holland. Heb jij ook zo’n Romeinenweek-voorpret? Misschien zien we je dan wel in Katwijk (23 februari) of Den Haag (14 april). Nafeesten kan natuurlijk ook in Valkenburg (7 juli). Meer info natuurlijk op onze site. We houden nog even achter de hand waar we tijdens de Romeinenweek zelf zullen staan.

Wij hopen jullie natuurlijk te zien bij deze evenementen zodat we zo veel mogelijk van de Romeinse Limes in Zuid-Holland kunnen bouwen in Minecraft. Er moeten nog vele forten, wachttorens, bruggen, huizen, boerderijen, tempels en kilometers weg aangelegd worden. En omdat de Romeinse Limes door heel Nederland liep, zie je ons in de zomer wellicht ook nog in een andere provincie…!

Posted in Uncategorised | Comments Off on In aanloop op de Romeinenweek

Voort met het Fort

Bijna is het zover, zaterdag 14 oktober en zondag 15 oktober is RoMeincraft actief tijdens de Nationale Archeologiedagen. In het RMO in Leiden gaan we verder bouwen aan het Romeinse fort Matilo. Kom je ons helpen?

Welkom in Matilo!

Een paar weken geleden zijn we met het fort begonnen met de bezoekers van de Nacht van Kunst en Kennis. Toen hebben we een brug gebouwd als deel van de Limes naar een van de poorten van Matilo. Matilo zelf bestond toen nog helemaal niet in onze RoMeincraft kaart van Zuid-Holland! Gelukkig hebben we veel help gehad om de muren van het fort neer te zetten. Dat was nog best veel werk om de trapsgewijze muren en greppels te bouwen en de houten kantelen te ontwerpen. De Limes weg zelf werd ook doorgetrokken door het fort in een groot kruis. Natuurlijk moest er ook een poort komen die werd bewaakt door twee torens. Binnenin het fort werden de beginselen gebouwd van een paar gebouwtjes. Buiten het fort hebben een aantal bezoekers ook wachttorens neergezet.

De muren en greppels waren veel werk

Hoe gaan we dit weekeind verder?

Als je langskomt dit weekeind hebben we vooral hulp nodig met de vele gebouwen binnen in het fort. Daar horen natuurlijk barakken te staan, maar ook een kantoorgebouw voor de commandant, een arsenaal en een graanschuur kunnen opgezet worden. Misschien dat we ook nog tijd hebben om aan de Vicus te bouwen, waar natuurlijk non-militaire gebouwen thuishoren zoals een badhuis, huizen, en winkels.

Veel ruimte voor barakken

We hebben na ons vorige evenement een beetje bijgeschaafd aan de muren van het fort. De twee torens waren allebei een andere grootte, dus die hebben we aangepast en aan twee andere zijdes van het fort net zulke poorten met torens neergezet. Maar de muur is nog wel vrij kaal en er kunnen zeker op de 3 lege hoeken ook nog torens gebouwd worden.

Wachttorens zijn ook heel belangrijk. AD200 waren er ongeveer elke 300m wachttorens gebouwd langs de Limes. Vanaf de top van de toren moest je de volgende toren natuurlijk kunnen zien. Dus ook buiten het fort zijn er genoeg mogelijkheden om creatief aan de slag te gaan.

In de verte de fakkels van de volgende wachttoren

Wat neem je mee?

Wij hebben een paar computers staan die je tijdens ons evenement kunt gebruiken om mee te bouwen. We verwachten wel dat veel mensen dit misschien willen doen, dus als je nu al weet dat je urenlang wil komen helpen raden we aan om een laptop met Minecraft mee te nemen. Je kunt dan via LAN op dezelfde kaart meebouwen en je mag dan net zo lang meedoen als je wil!

Aanmelden kan altijd nog via ons evenement op Facebook.

Posted in Uncategorised | Comments Off on Voort met het Fort

Een Nacht van Kunst, Kennis, en Craft

Een Nacht van Kunst, Kennis, en Craft

Afgelopen zaterdag had RoMeincraft haar officiële kick-off op de Leidse Nacht van Kunst en Kennis. Achteraf kunnen we best toegeven dat we het best een beetje spannend vonden: Gaat alle technologie wel meewerken? Vinden we wel de klik met het publiek? Kunnen we ook daadwerkelijk het verhaal van Matilo vertellen, het Zuid-Hollandse Limes erfgoed dat we van plan waren te reconstrueren? Heeft iedereen, het publiek en wij, wel plezier? Voegt VR (virtual reality) wat toe?

De korte versie van deze blog is: een volmondig JA! op alle bovenstaande vragen.

Matilo aan het einde van de Nacht

In deze blog kun je een samenvatting lezen van onze ervaringen tijdens de Nacht en wat wij hebben geleerd van ons eerste evenement. Je vindt hier ook een aantal foto’s terug en screenshots van wat de bezoekers gebouwd hebben. Wij zien natuurlijk ook graag jullie leuke foto’s en filmpjes van RoMeincraft VR dus je kunt ons erin taggen of ze naar ons mailen.

Virtual Reality

RoMeincraft VR

Toen de deuren om 19:00 open gingen dienden de eerste geïnteresseerden zich meteen aan. Een oudere dame die samen met Bram van den Hout – RoMeincraft’s VR experience expert – een Romeinse turris, of wachttoren, ging ontdekken. De turris, een kleine aarden en houten structuur van 5×5 meter en 9 meter hoog, was het enige bouwwerk wat wij van tevoren gebouwd hadden. De avond ervoor hadden we ons gerealiseerd dat de eerste mensen die VR zouden gebruiken eigenlijk nog niets te zien of te doen hadden, vandaar dat we nog snel deze wachttoren hebben gebouwd.

Tijdens de Nacht zelf bleek dat dit eigenlijk geen probleem was: voor onze eerste VR-testkonijn, en de meer dan 50 andere virtuele toeristen die haar zouden volgen die nacht, was het al prachtig om in VR door het landschap van Zuid-Holland AD200 te kunnen lopen én vliegen. De turris en de andere structuren die er die avond gebouwd werden, waren meer een kers op de taart. Gebouwd werd er eigenlijk nauwelijks op onze rode, razendsnelle tijdmachine/computer. Kortom, een succes met een les: volgende keer focussen wij op het touren van de architectuur die er al is en verwachten we geen bouwwerkzaamheden in VR.

De eerste turris

Bouwen en Gebouwen

Wat bouwwerkzaamheden betreft waren de eerste 15 minuten ook meteen een afspiegeling van wat er de rest van de avond zou gebeuren. Een Duitse jongen van een jaar of 12, samen met zijn vader (andere les: als je met ons komt bouwen willen we vanaf nu allereerst jullie namen weten, wel zo leuk om jullie met naam en bijnaam de eer te kunnen geven die je toekomt) spande zijn Minecraft-spierballen aan en bouwde in het eerste kwartier al de tweede wachttoren. Een prachtig bouwwerk, vinden wij, en geïnspireerd op de plattegrond van een turris opgegraven in … Duitsland. Weer een succes dus!

Hard aan het werk aan de tweede turris

Aan de andere kant was op dat moment Aris Politopoulos, onze moderator en meesterbouwer van de avond, net bezig met de bouw van de brug naar de kale vlakte waar het castellum van Matilo zou moeten gaan komen. Daar kreeg hij pas na de eerste 10 minuten hulp mee. Omdat er mensen met hoge frequentie kwamen en gingen, werd er heel veel aan heel veel verschillende constructies gebouwd, waarvan een groot deel niet voltooid werd. Dit terwijl wij bezig waren met de bouw van de muur van het fort. Dit zou het grootste deel van de avond in beslag nemen, waarna er een prachtige muur en verdedigingswerken lagen.

Zicht op de muren van binnen in het fort

Hoewel het stereotypische beeld van een Romeins fort met haar pallisades, poorten en wachttorens er nu staat, vind je in het fort zelf niet veel. Gelukkig is dit helemaal niet erg aangezien wij nog minstens 3 bouwdagen in Matilo voorzien hebben. Voor de reconstructies van andere geplande forten langs de Limes zullen we helaas minder tijd hebben. Wij hebben dus besloten om in die gevallen van tevoren al de muur van het fort zelf aan te leggen, waarna de bouwers zich kunnen concentreren op interessantere constructies rond en in het fort zelf.

De muren staan, nu nog de gebouwen!

Gaming in Nieuw Licht

We waren positief verrast door het aantal volwassenen die niet of nauwelijks bekend waren met Minecraft – of het alleen kende als het spel waar hun kind talloze uren in kwijt is – maar tijdens de Nacht een nieuwe appreciatie ontwikkelden voor het spel. Wij hebben veel vragen mogen beantwoorden over wat voor vaardigheden je zoals kan leren in het spel, wat archeologen kunnen onderzoeken in Minecraft, en hoe je Minecraft kan gebruiken om zelfs in les te geven. Wij vinden het altijd leuk om meer mensen te laten zien en ervaren hoeveel je eigenlijk kan leren van games en dat je games zelfs kan gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Minecraft spreekt tot de verbeelding ook van mensen die er niet mee bekend zijn, maar zich wel kunnen inbeelden dat je veel kan leren in een creatieve omgeving die kunst en kennis bij elkaar brengt.

Leraren en Limes-kenners Gezocht

Waar wij ook ontzettend blij verrast door waren is de grote hoeveelheid mensen die bij ons langs kwamen en niet per se hoefden te bouwen of de VR wereld in wilden duiken, maar gewoon wat wilden zien en horen over ons Limes erfgoed. Het voeren van deze gesprekken slokte het leeuwendeel van de aandacht van event hosts Csilla Ariese en Angus Mol op. Ook hier weer een les om dit soort informatie actief en gestructureerd aan te (blijven) bieden. Om dit goed te kunnen doen is extra expertise en inzet van lokale Limes-aficionados hierbij erg welkom. Ben je dus gek van de Limes en wil je er alles over vertellen? Geef je dan op als vrijwilliger voor een van onze toekomstige events!

Bezoekers bouwen, kijken naar archeologische tekeningen, testen VR, en bespreken de Limes

Een andere inzicht en oproep is dat we graag in contact komen met leraren van scholen uit de omgeving Leiden, Leiderdorp, Den Haag, Alphen, en andere plekken in Zuid-Holland langs de Limes. We hebben heel veel positieve feedback gehad van ouders die een avondje uit waren zonder de kinderen, maar die natuurlijk wél aan hun kinderen dachten en realiseerden dat hun kind dit ook heel leuk zou vinden als schoolactiviteit. Al onze Minecraft evenementen zijn gepland voor de weekenden, maar misschien is er in ons schema ruimte voor een paar extra school-gerichte programma’s.

Archeologische en artistieke informatie over Matilo

Volgende Keer Verder!

Het langere antwoord op de vragen waar we dit blog mee begonnen is dus nog steeds een volmondig JA. Dankzij het enthousiasme en de inzet van rond de 230 bezoekers en de organisatie van de Nacht van Kunst en Kennis hebben we een kick-off beleefd die onze verwachtingen ver overstegen heeft. Maar wat dit succes voor ons echt compleet maakt is dat we ook veel hebben geleerd over hoe we RoMeincraft (nog) leuker en informatiever kunnen maken. Dat gaan we dus ook doen! Op zaterdag en zondag 14-15 oktober wordt er in de centrale hal van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden tijdens de Nationale Archeologiedagen verder gebouwd aan Matilo.

We zien jullie graag daar!

Posted in Uncategorised | Comments Off on Een Nacht van Kunst, Kennis, en Craft

Een goed begin is heel wat werk!

Het is bijna zover! RoMeincraft trapt af op de Nacht van Kunst en Kennis. Zaterdag 16 september vanaf 19:00 uur gaan we samen met iedereen die een digitaal steentje wil bijdragen werken aan de reconstructie van de Romeinse limes in Minecraft. Maar voor het zover kon komen hebben de vrijwilligers en developers van dit project al hemel en aarde bewogen om deze reconstructie mogelijk te maken.

Dat bewegen van aarde bedoelen we overigens letterlijk: digitale aarde althans. De Minecraft map waarin de reconstructie zich over de komende maanden gaat afspelen is namelijk een computer gegenereerde en handmatig bewerkte afspiegeling van hoe het Zuid Hollandse landschap er in AD 200, naar beste weten van de archeologen, moet hebben uitgezien.

Van archeologisch landschap naar Minecraft map

Archeologen werken veel en graag met kaarten. Er is zelfs een specialisatie — landschapsarcheologen die met Geographische Informatie Systemen (GIS) werken — die er op gericht is archeologische, historische, en landschapsinformatie te visualiseren en analyseren in de vorm van kaartmateriaal. Voor de Nederlandse limes is dit niet anders en er bestaat dan ook een prachtige verzameling kaarten, gebundeld in de Limes Atlas (ook in zijn geheel in te zien op Google Books). Hieruit hebben wij kaartmateriaal geselecteerd wat de hele Zuid Hollandse limes beslaat. In totaal een gebied van zo’n 27 bij 17 kilometer.

Nederland Anno 200 met de locatie van de limesweg en forten  (uit de Limes Atlas)

 

De informatie uit deze atlas, aangevuld met informatie uit andere bronnen die het landschap uit die tijd beschrijven, is door ons gebruikt als basis voor de RoMeincraft map. Allereerst werd de atlaskaart door een van onze map developers opnieuw gedigitaliseerd en omgezet in een hoogtekaart. Het landschap uit 200 AD is natuurlijk niet te vergelijken met het landschap van nu, en dat geldt zeker voor de hoogte van het maaiveld (kijk hier voor de hoogtekaart van het Nederland van nu). We hebben echter wel een grof idee over de vroegere ligging van rivieren en hun stroom valleien, kreken, en hoger en droger gelegen gebieden, dankzij geologisch en archeologisch booronderzoek.

Deze informatie uit de Limes Atlas hebben we omgezet naar en bewerkt in Photoshop. Allereerst werden de zones in de kaart omgezet in grijswaarden: van zeer donker voor laag (de rivieren en riviervlaktes) tot licht voor de hogere gebieden. Zogenaamd is Nederland zo plat als een pannenkoek, maar zelfs het moderne landschap is niet geheel vlak. Om natuurlijk verloop in landschap te simuleren hebben we met behulp van een random patroon en een vloeiend verloop tussen grijstinten een natuurlijk hoogteverloop tussen zones gecreëerd. De locatie van alle forten en de limesweg werd ook behouden in een unieke en daarom makkelijk terug te vinden grijstint. Vooral het volledig natrekken van de limesweg was een flinke klus. Na onze virtuele constructie we hadden nóg meer respect voor de Romeinse ingenieurs en soldaten die het daadwerkelijk gebouwd hebben.

 

De hoogtelijnenkaart van zwart (laag; rivier) naar lichtgrijs (hoog; duingebied)

Dit alles was belangrijk om de het landschap en haar geografische elementen juist op de kaart te kunnen zetten. Ook diende deze grijswaardenkaart als basis om het natuurlijk landschap verder in te kleuren: de zee, de duinen, de moerassen en vennen, de bosrijke en drogere gebieden, maar ook de wegen en het kanaal van Corbulo. Dit alles is gedaan in Worldpainter, interactieve grafische software speciaal voor het creëren van Minecraft maps. De geïmporteerde Photoshop hoogtekaart diende om de map geautomatiseerd en grofweg in te vullen. Om de map er vervolgens ook authentiek uit te laten zien, was er nog veel handwerk nodig: van het ophogen en invullen van de limesweg tot het grillig maken van rivierbeddingen, bijna elk deel van de uiteindelijke RoMeincraft map heeft een persoonlijke touch.

RoMeincraft presenteert:
Zuid Holland Anno 200 in Minecraft!

Het resultaat van dit harde werk is een hele grote en authentieke Minecraft map van het Zuid Holland zoals de Romeinen dat gezien hebben. Hoe groot? Groot, maar niet levensgroot… De reden dat we de map niet exact op schaal hebben gelaten is enerzijds praktisch — de bestandsgrootte van de map is 2,4GB en het kost ongeveer 45 minuten om het van Worldpainter naar Minecraft te exporteren — en anderzijds gebaseerd op RoMeincraft’s credo dat het niet alleen maar echt moet zijn, maar vooral echt leuk moet zijn. Niemand heeft zin om de hele provincie Zuid Holland door te lopen om virtuele forten te bezichtigen. Zelfs in deze kleinere map kost het al ongeveer 45 minuten om de hele Limesweg af te lopen, als je je nieuwsgierigheid tenminste kan bedwingen en niet van het gebaande pad afdwaalt! Het is overigens wel de bedoeling dat we de forten en andere limes-gebouwen op schaal gaan nabouwen.

De RoMeincraft Map: hier gaat het zich allemaal op afspelen!

Ditzelfde credo van authentiek plezier en plezierig authentiek geldt ook voor andere aspecten van de map. Het is in Minecraft niet mogelijk om het landschap exact na te bootsen: er was natuurlijk veel meer variatie in flora en fauna dan we in onze map zullen terugvinden, maar er zit gelukkig genoeg kleur in de map. Onze RoMeincraft map bevat op dit moment geen spoor van leven: zoals dat ook ooit in Zuid Holland was, is er nog geen Romein te bekennen. Dat geldt echter ook voor de oorspronkelijke bewoners van het gebied, die er natuurlijk al lang voor de komst van de Romeinen woonden.

Geen gecomputer gegenereerde mensen en bouwwerken dus: voor de invulling van het menselijk landschap bouwen we op jullie! Samen met jullie gaan we dit RomeinCraft terra incognita invullen met reconstructies van forten, torens, bruggen, hoeves, akkers, dorpen en al de andere dingen die een dosis archeologische kennis en onze fantasie ons gaat brengen. Wij hebben er zin in!

Tot snel aan de digitale limes!

___________________________________________________________

Wil je meer weten over hoe de RoMeincraft map tot stand gekomen is? Wil je tips en trucs over hoe je zelf een echte kaart kunt gebruiken om een Minecraft map te maken? Stuur ons een bericht via e-mail (info@romeincraft.nl), Twitter (@RoMeincraft), of op Facebook!

P.S. voor de Minecraft fanaten onder jullie: we zullen binnenkort het Worldpainter bestand en de gehele originele Minecraft map uploaden zodat, mochten jullie het willen je zelfstandig deze map kan aanpassen of kan spelen. Ook werken wij aan een speciale en kleinere Survival-editie van deze map.

Posted in Uncategorised | Comments Off on Een goed begin is heel wat werk!